flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Працівники апарату суду просять вирішити питання оплати праці

23 квітня 2015, 12:31

  Працівники апарату господарського суду Львівської області підтримали своїх колег з господарського суду Івано-Франківської області та інших співробітників апарату, які звернулися з листом до Президента України з проханням врегулювати питання оплати праці працівників апарату. “Закон і Бізнес” публікує текст відповідного звернення.

 
Президенту України Порошенку П.О.
01220, м. Київ, вул. Банкова, 11
 
Прем'єр-міністру України Яценюку А.П.
01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2
 
Голові Верховної Ради України Гройсману В.Б.
01008, м. Київ, вул. Грушевського, 5
 
Міністру юстиції України Петренку П.Д.
01001, м. Київ, вул. Городецького, 13
 
Голові Державної судової адміністрації України
Холоднюку З.В.
01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5
 
Заступнику Глави Адміністрації Президента України
Філатову О.В.
01220, м. Київ, вул. Банкова, 11
 
ВІДКРИТИЙ ЛИСТ
 
       Шановний Президенте, Прем’єр-міністре та інші представники органів державної влади України, просимо Вас розглянути відкритий лист працівників апарату господарського суду Львівської області та вжити заходів для вирішення критичної ситуації у сфері оплати праці працівників апаратів судів.
         Господарський суд Львівської області повністю підтримує відкриті листи працівників апаратів господарського суду Івано-Франківської області, господарського суду Миколаївської області, господарського суду Тернопільської області, господарського суду Дніпропетровської області, Апеляційного суду Львівської області та працівників апарату Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області тощо, з якими вони звернулися до Вас щодо виконання вимог Закону України «Про судоустрій і статус судді», що стосується оплати праці працівників апаратів судів.
На додаток до аргументів, висловлених працівниками вищенаведених судових установ, просимо звернути Вашу увагу на наступне.
          В умовах політичних, економічних та соціальних реформ, що впроваджуються сьогодні в українському суспільстві, ми та наші колеги – працівники апаратів судів, вважаємо нашим моральним правом та обов’язком звернення до органів державної влади України з проханням усунути прогалини в законодавстві та виправити катастрофічне становище, яке вже багато років існує в сфері оплати праці працівників апаратів судів.
Заробітна плата є основним джерелом доходів державних службовців. Відповідно до заборон, встановлених Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011р. №3206-VI, державний службовець позбавлений можливості отримувати додатковий прибуток від суміщення діяльності на державній службі з іншими видами оплачуваної діяльності, окрім викладацької, наукової і творчої, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту. Підприємницька діяльність також заборонена, що є складовою антикорупційної політики.
              В той же час, реалії сьогодення (темпи поглиблення економічної кризи, стрімке зростання цін на комунальні послуги й товари першої необхідності тощо) призвели до того, що розмір заробітної плати працівників апарату суду не забезпечує належний рівень їхнього життя, суперечить вимогам часу і, найголовніше, не є співрозмірним з відповідальністю, яку несуть державні службовці під час виконання своїх службових обов’язків.
Так, посадовий оклад працівника апарату суду вже багато років визначений на рівні мінімальної заробітної плати, що на даний час становить 1218 грн. Слід зазначити, що відповідно до Конституції України судова влада є третьою гілкою державної влади в Україні. Без виконання посадових обов'язків працівниками апарату суду здійснення правосуддя є неможливим. Також, звертаємо Вашу увагу, що для зайняття відповідних посад державних службовців законодавцем визначено жорсткі вимоги щодо рівня освіти, досвіду роботи, несумісності та обмеження у отриманні додаткових доходів. Однак, як бачимо на практиці, заробітна плата державного службовця-працівника апарату суду та вимоги щодо його кандидатури на займаній посаді не співвідносяться за матеріальними показниками та, аж ніяк, не відповідають реаліям життя, цінам на товари, роботи та послуги, якими вони користуються.
            Законом України «Про прокуратуру» №1697-УІІ від 14.10.2014р. частину 1 статті 144 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» доповнено абзацом 2 згідно із яким встановлено мінімальний посадовий оклад працівника апарату суду у розмірі 30 % посадового окладу судді та зобов'язано Кабінет Міністрів України забезпечити збільшення видатків Держбюджету України на оплату праці працівників апаратів судів.
              Більше того, ч. 1 ст. 147 Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд», який набрав чинності 28.03.2015р., розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, установлюється в розмірі 30 % посадового окладу судді місцевого суду, посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадовим окладам працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців. Також зобов'язано Кабінет Міністрів України у 3-місячний строк з дня набрання чинності привести свої нормативно-правові акти у відповідності із цим Законом України.
         Відтак, з огляду на вищенаведені факти, питання оплати праці працівників апаратів судів вже визначена самим законодавцем, тобто органи виконавчої влади зобов’язані лише виконати норми чинного закону.
           Натомість, Кабінетом Міністрів України 30.03.2015р. у Верховній Раді України зареєстровано законопроект про Державну службу №2490 від 30.03.2015р., яким передбачено скасування абзацу 2 частини 1 статті 147 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» (Матеріальне, побутове забезпечення та соціальний захист працівників судової системи). Так, передбачено виключити абзац наступного змісту: «При цьому розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, установлюється в розмірі 30 % посадового окладу судді місцевого суду. Посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадовим окладам працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців».
             Крім того, 10.04.2015р. у Верховній Раді України зареєстровано як альтернативний законопроект про Державну службу №2490-1, в якому також передбачено, як і в попередньому варіанті, виключити абзац 2 частини 1 статті 147 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» (в редакції Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд»).
Звертаємо Вашу увагу, що у випадку, якщо будуть проголосовані такі антисоціальні законопроекти з вищевказаними змінами в Закон України «Про судоустрій та статус суддів», то праця працівників апаратів судів і надалі залишиться найменш оплачуваною серед усіх державних службовців України, а посадовий оклад -1218,00 грн.
         Такий підхід не враховує позицію європейських інституцій щодо оплати праці державних службовців, яка має розглядатись як засіб досягнення бажаних цілей організації та повинна бути достатньою для того, щоб уникати загрози корупції або їх участі у діяльності, несумісній з їх обов’язками (п. 12 Рекомендацій № R(2006) 6 Комітету Міністрів Ради Європи Державам-членам Ради Європи про статус публічних службовців у Європі).
          Виходячи з цього для ефективного впровадження нової редакції Закону України «Про державну службу» у 2015 році була надана допомога в рамках Угоди про фінансування Контракту для України з розбудови держави, що буде оцінюватись Спільною групою моніторингу бюджетної підтримки (на безоплатній та безповоротній основі для фінансування Державного бюджету та підтримки реформ Уряду  виділено першим траншем 250 млн. євро (7 млрд. грн.); другий транш (максимальний розмір якого – 105 млн. євро – очікується в середині 2015 року) залежить від конкретних результатів, зокрема у сфері реформи державної служби).
          Зазначені дії законодавців є несправедливими і дискримінаційними стосовно працівників апарату суду, посадовий оклад яких залишається на рівні однієї мінімальної заробітної плати відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006р. №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апаратів органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів». Разом з тим, посадовий оклад судді місцевого суду, після скасування обмеження з 28.03.2015р., становить 10 мінімальних розмірів заробітної плати.
          Ми усвідомлюємо, що держава переживає нелегкий період свого розвитку, в який потребує від усіх громадян розуміння складної економічної ситуації. В той же час, ми виступаємо проти соціальної несправедливості й вимагаємо поваги до своєї щоденної, не менш важливої для судової системи, праці.
          Гідна заробітна плата працівників апарату суду – це не тільки запорука належного функціонування судової системи, а й стабільні відрахування з бюджету для формування соціальних фондів та забезпечення соціального захисту населення.
         З огляду на вищенаведене, з метою збереження навчених роками кадрів, гідної оцінки праці висококваліфікованих в судових установах та запобігання погіршенню якості роботи судів, просимо Вас:
- вжити невідкладних заходів щодо приведення Кабінетом Міністрів України положень постанови КМУ від 09.03.2006р. №268 у відповідність із Законом України «Про забезпечення права на справедливий суд», який набрав чинності 28.03.2015р.;
- внести поправки, якими виключити із розділу X Прикінцевих та перехідних положень підпункт 7 пункту 4 законопроекту про Державну службу №2490 від 30.03.2015р. та підпункт 8 пункту 3 законопроекту  про Державну службу №2490-1 від 10.04.2015р  в частині виключення абзацу 2 частини 1 статті 147 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» (Матеріальне, побутове забезпечення та соціальний захист працівників судової системи): «При цьому розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, установлюється в розмірі ЗО відсотків посадового окладу судді місцевого суду. Посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадовим окладам працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців».
 
З повагою,
За дорученням зборів працівників апарату Господарського суду Львівської області, керівник апарату суду Ю. Качур