Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
В Татарбунарському районному суді перебувала справа про захист прав споживача та стягнення коштів з лізингової компанії.
Гр. Т. подав даний позов посилаючись на наступні обставини. З метою придбання трактора він шукав відповідні оголошення. Натрапивши на привабливе оголошення в Інтернет-мережі про продаж трактора, чоловік зателефонував за вказаним номером та отримав пропозицію особисто прибути до м. Житомир. По прибутті за вказаною адресою, працівники компанії повідомили, що необхідно сплатити 60 000 грн. і через три дні трактор доставлять чоловіку додому, доставка безкоштовна. Менеджер виписала квитанцію на оплату та повідомила, що буде тим часом заповнювати договір. Коли гр. Т. сплатив у відділенні банку кошти у розмірі 60 000 грн та повернувся з квитанцією до офісу компанії, договір був уже готовий. Після підписання договору позивачу запропонували їхати додому та чекати на доставку трактора, який приженуть через три дні. Таким чином, між позивачем (гр. Т.) та лізинговою компанією було підписано договір фінансового лізингу.
Через три дні ніякого трактора позивачу не було доставлено, а телефони компанії не відповідали, тому він вирішив розірвати укладений договір.
Проконсультувавшись із юристами, гр. Т. направив на зазначену у договорі адресу заяву про розірвання договору з вимогою про повернення сплачених коштів. Але відповідач ніяких дій щодо повернення сплачених коштів не вчинив та не надав відповіді на заяву щодо розірвання договору.
Уважно вивчаючи умови договору, стає зрозумілим, що 60 000 грн. - це комісія за організацію, тобто плата компанії-лізингодавцю за перевірку, розгляд та підготовку документів для оформлення договору, моніторинг, систематизацію та аналіз даних, отриманих від офіційних дилерів по всій території України, супроводження договору. А вартість трактора (предмета лізингу) насправді складає 600 000 грн. Умовами договору також передбачено сплату комісії за передачу товару - 18 000 грн.
Відповідно до Закону України «Про фінансовий лізинг» лізингоодержувач (у даному випадку – позивач) має право вимагати розірвання договору лізингу або відмовитися від нього у передбачених законом та договором лізингу випадках.
Згідно з умовами укладеного договору, у випадку розірвання договору комісія за організацію, у даному випадку сплачені позивачем кошти у розмірі 60 000 грн, не повертається.
Даний пункт договору вважається нікчемним, оскільки він суперечить ст. 12 Закону України «Про захист прав споживачів» та порушує ст. 18 вказаного Закону щодо вимог справедливості договору зі споживачем.
Частиною 9 ст. 12 Закону України «Про захист прав споживачів» визначено, що якщо всупереч вимогам цієї статті протягом установлених строків продавець не здійснює повернення сплаченої суми грошей за продукцію у разі розірвання договору, споживачеві виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості продукції за кожний день затримки повернення грошей.
Рішенням Татарбунарського районного суду з відповідача – лізингової компанії було стягнуто на користь позивача сплачену суму 60 000 грн. та неустойку за 12 днів - 7 200 грн.
Представником лізингової компанії було подано апеляційну скаргу на рішення Татарбунарського районного суду. Ухвалою апеляційного суду Одеської області скаргу повернуто скаржнику у зв’язку з наявними недоліками, які не були усунуті протягом наданого строку.
Вивчаючи реєстр судових рішень, можна зробити висновок, що подібних справ безліч. Тому закликаємо громадян бути пильними та уважно перечитувати кожен пункт договору, на умови якого погоджуєтесь, ставлячи свій підпис.
Наостанок наводимо приклади поширених видів обману, які використовують недобросовісні лізингові компанії (нижченаведену інформацію взято з мережі Інтернет).
Обман №1. Недобросовісні лізингові компанії рекламують можливість придбати автомобіль за ціною на 10%..20%..30%..50% нижче офіційної прайсової вартості, ніж у офіційного дилера, зазвичай пояснюючи це проведенням акції. У результаті при підписанні договору покупцеві впишуть ціну, набагато вищу, ніж в офіційному прайсі.
Обман №2. У рекламі або при усній розмові з менеджером покупця переконують у тому, що лізингова компанія є офіційним партнером офіційного дилерського центру, що не відповідає дійсності. При укладенні договору з такою лізинговою компанією – покупець не вступає у відносини з офіційним дилерським центром і останній не може гарантувати, що автомобіль покупцеві буде поставлений в строк або взагалі поставлений за заявленою ціною.
Обман №3. Умови оплати, строки поставки. Лізингова компанія включає в платежі: істотно завищену ціну автомобіля, вартість страховки або % банківського фінансування в кілька разів вище ринкового, десятки тисяч гривень за свої послуги. Встановлює строк поставки товару за договором від кількох місяців до кількох років, при цьому на словах обіцяючи клієнту постачання за один тиждень.
Як підсумок, при підписанні такого договору з лізинговою компанією клієнт зобов'язаний викупити автомобіль за суттєво завищеною вартістю, який він отримає в кращому випадку через кілька місяців. При цьому зроблені суттєві передоплати (зазвичай це кілька десятків тисяч грн.), якщо клієнт захоче відмовитися від повного викупу автомобіля, за умовою договору з такими компаніями не повертаються. Зазвичай перший платіж, який розуміється клієнтом, як передоплата за автомобіль, насправді є винагородою лізинговій компанії за підготовку документів і супровід операції і складає 20-50% вартості автомобіля. Після підписання договору та здійснення першого платежу (трактують для клієнта, як передоплата за договором) і очікування дзвінка з лізингової компанії протягом 2-3 тижнів, клієнт починає уважно перечитувати договір і раптом дізнається, що за великим рахунком за віддані кілька десятків тисяч гривень він придбав просто право купівлі автомобіля за абсолютно не ринкову ціну! Після чого клієнт починає дзвонити "партнеру лізингової компанії" і намагатися з'ясувати, що ж йому далі робити.